Hoverflies
Of course, you sometimes see them flying over Central Zeeland. Maybe you've checked them out for a while, those big white silent birds, which on a sunny day try to turn around in upwind areas in order to fly as long as possible. Maybe you're wondering: What kind of people are they? Is that fun? How's it going? What does it cost...? If you ever have these questions, read on. If you become curious after that, ask for more information at ................................ and if you really want to taste if flying is something for you, make an appointment to go on a gliding flight.
Interessante vogels
Zweefvliegen, zo vrij als een vogel, hoog boven het landschap, een schitterende sport. Steeds weer worden zweefvliegers gegrepen door het spel van langzaam omlaag zweven en daarna weer omhoog cirkelen in opstijgende lucht. Na een poosje vliegen voel je je één met het vliegtuig, één met de stromingen in de lucht. Het toestel doet wat jij wilt. Vaak is het ‘hard werken’ om het zweefvliegtuig goed gecentreerd in de thermiekbel omhoog te krijgen en soms is het ‘kneiter’ goed zweefvliegweer. Dan is bijna elke thermiekbel raak en kun je op zonne-energie honderden kilometers vliegen. Honderden kilometers zonder motor. Op zo’n dag weet je één ding zeker: ‘er is geen mooiere sport dan zweefvliegen’.
Hoogtepunten
Zweefvliegen is een sport met veel hoogtepunten. Stap voor stap raak je in die wereld thuis. Steeds is er het stralende gevoel dat je een persoonlijke prestatie verbeterd hebt en direct daarna begin je al weer te denken aan de volgende uitdaging, beter, verder, hoger of nog sneller. Deze sport blijft voor de beginner en de gevorderde vlieger altijd fascineren.
Op de startplaats
Vanuit de hangaar worden de zweefvliegtuigen naar de startplaats geduwd. Als het zonnig weer is, straalt dat ook van de gezichten van de vliegers af, want dan belooft het een mooie vliegdag te worden en daarom zie je onder het duwen de vliegers geregeld naar de lucht kijken. Op de startplaats is van alles te doen. Eerst worden de vliegtuigen nauwkeurig nagekeken, vliegers helpen bij het starten en brengen gelande vliegtuigen terug naar de startplaats. Iemand houdt op een lijst de tijden van het starten en het landen van de vliegtuigen bij en een startleider wijst aan wie aan de beurt is om te vliegen De instructeurs geven les aan de beginnende vliegers en natuurlijk is er koffie, m.a.w. het is zo’n dag waarbij zelfs de tijd vliegt.
Startmethode
Een zweefvliegtuig bestuur je als een motorvliegtuig, alleen de motor ontbreekt en daarom moet het toestel op een andere manier de lucht in gebracht worden. Dit kan d.m.v. lier (een motor van zo’n 260 pk op een vrachtwagen, die een staalkabel van meer dan een kilometer snel oprolt) of achter een motorvliegtuig. Het starten met een lier is op Midden Zeeland de minst gebruikte startmethode. Bij ons wordt vrijwel uitsluitend met een sleepvliegtuig gestart. Slepen is comfortabel en je wordt meestal direct naar een thermiekbel gesleept, maar is wel duurder dan lieren.
Thermiek
Wanneer de zon de grond verwarmt, wordt de onderste laag van de lucht warmer. Die warmere lucht is lichter dan de lucht erboven. Zo’n laag warme lucht kan soms wel groeien tot zo’n 60 meter dikte en vervolgens ineens loslaten en in een slurf opstijgen. Dit is thermiek Het is de motor voor de zweefvliegers, maar ook heel veel vogels benutten deze enorme onzichtbare energiebron. Als het je lukt in die stijgende lucht te blijven cirkelen, gaat het zweefvliegtuig met die stijgende lucht omhoog, soms wel een paar duizend meter. Daardoor kan de vlucht uren duren en kun je grote afstanden afleggen. Het Nederlands duurrecord thermiekvliegen staat op 10 uur en 24 minuten en de verste vlucht in ‘rechte lijn’ vanuit Nederland gemaakt, is maar liefst 905 km lang.
Hoverflies
Hieronder vindt u diverse zweefvliegclubs